هواپیمایی کیش ایر؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی کیش ایر یکی از ایرلاین‌های خصوصی ایران و شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش است که با هدف توسعه فعالیت‌های جزیره زیبای کیش از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

هواپیمایی کیش ایر؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

شرکت هواپیمایی کیش ایر یکی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی ایرانی متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است که با هدف توسعه فعالیت‌های جزیره زیبای کیش، از طریق برقراری ارتباط با مراکز استان‌های کشور و اتصال به کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال ۱۳۷۰ به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش تأسیس شد.

اگر شما نیز قصد خرید بلیط هواپیما از کیش ایر یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، می‌توانید با کمک موتور جستجوی پرواز کجارو، فهرستی از بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظرتان را بیابید و بلیط خود را به آسانی از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

شرکت هواپیمایی کیش‌ایر در سال ۱۳۷۰ با دو فروند هواپیمای اجاره‌ای فعالیت خود را آغاز کرد. در اواخر سال ۱۳۸۲ این شرکت، پس از تغییر مدیریت، اقدام به توسعه ناوگان هوایی خود کرد و پس از گذارندن دو مرحله مقدماتی، در گذار به مرحله سوم مجددا مدیریت خود را تغییر داد. مرحله سوم که در سال ۱۳۷۶ آغاز شد و «دوره بازنگری و شکوفایی» نام گرفت، به دلیل افزایش نرخ ارز و برای جلوگیری از ضرر و زیانه ای احتمالی تعداد هواپیماهای اجاره‌ای را کاهش داده و به جای آن ساعت پروازهای هواپیماهای موجود را افزایش داد.

در مرحله چهارم، کیش‌ایر به منظور خروج از بحران سیاست‌های جدیدی اخذ کرد؛ تا اینکه در مرحله پنجم مدیریت شرکت موفق شد تا استراتژی خود را به مرحله بلوغ برساند که علاوه بر موفقیت در توسعه ناوگان هوایی شرکت، هواپیماهای غربی جایگزین هواپیماهای شرقی شدند. در حال حاضر نیز کیش‌ ایر دارای تمام ویژگی‌ها و استانداردهای لازم بین المللی است که از جمله آن‌ها می‌توان به گواهینامه استاندارد ایممنی هوانوردی موسوم به IOSA اشاره کرد. همچنین، کیش‌ایر یکی از اعضای یاتا (YATA) است.

ناوگان هواپیمایی کیش ایر

ناوگان هوایی شرکت کیش‌ ایر از دو فروند هواپیمای A321 (با ظرفیت ۱۷۰ نفر)، دو فروند هواپیمای A320 (با ظرفیت ۱۸۰ نفر)، سه فروند هواپیمای Fokker 100 (با ظرفیت ۱۰۹ تا ۱۲۲ نفر) و هفت فروند هواپیمای مک‌دانل داگلاس (با ظرفیت ۱۵۵ تا ۱۷۲ نفر) و در مجموع، از ۱۴ فروند هواپیما تشکیل شده است.

کلاس‌های پروازی کیش ایر

کلاس‌های پروازی کیش ایر شامل دو کلاس پروازی اقتصادی و تجاری می‌شود و در مسیرهای تهران-کیش-تهران و تهران-مشهد-تهران کلاس تجاری (Business) نیز وجود دارد.
بار مجاز مسافر در هواپیمایی کیش ایر

وزن مجاز کیف دستی برای حمل به داخل کابین حداکثر پنج کیلوگرم و حداکثر مجموع ابعاد آن ۱۱۵ سانتی متر (۴۰*۵۵*۲۰ سانتی متر) است.

مقصدهای داخلی هواپیمایی کیش ایر

آبادان: فرودگاه آبادان
جزیره ابوموسی: فرودگاه ابوموسی
اراک: فرودگاه اراک
اهواز: فرودگاه اهواز
بندر عسلویه: فرودگاه عسلویه
بندرعباس: فرودگاه بین‌المللی بندرعباس
اصفهان: فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان
کرمان: فرودگاه کرمان
کرمانشاه: فرودگاه کرمانشاه
جزیره کیش: فرودگاه بین‌المللی کیش (دفتر مرکزی)
بندر ماهشهر: فرودگاه ماهشهر
مشهد: فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
رشت: فرودگاه سردار جنگل رشت
جزیره قشم: فرودگاه دیرستان
شهرکرد: فرودگاه شهرکرد
شاهرود: فرودگاه شاهرود
شیراز: فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز
تبریز: فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
تهران: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد (قطب)
زنجان: فرودگاه زنجان

۲۱ بهمن ۱۳۸۲ یک فروند فوکر-۵۰ متعلق به هواپیمایی کیش ایر در هنگام فرود آمدن در فرودگاه شارجه به زمین برخورد کرد و ۴۳ نفر از ۴۵ مسافر آن کشته شدند. پرواز ۷۱۷۰ در حالی که به باند ۱۲ فرودگاه شارجه نزدیک می‌شد، کنترلش را از دست داد و پس از یک چرخش به سمت چپ سقوط کرد. فوکر ۵۰ کیش ایر از صفحه رادار محو می‌شود و دقایقی بعد خبر سقوط هواپیما به سرعت در خبرگزاری‌های جهان می‌پیچد.

با برخورد دماغه هواپیما به زمین، کاپیتان حسینی، کمک خلبان پناهیان، مهمانداران کورش جباری و سرکار خانم اسماعیلی و دو خدمه دیگر هواپیما در دم کشته می‌شوند. از میان ۴۰ مسافر هواپیما، ۳۷ نفر جان باخته‌اند و فقط دو مسافر خارجی و «نوید خداوردیان» که هر سه در قسمت دم هواپیما نشسته بودند، زنده می‌مانند. تیم بررسی سانحه تشکیل شده و با ارسال جعبه سیاه هواپیما به یک کشور ثالث، کار بررسی دلیل این سانحه دلخراش آغاز می‌شود. نتایج بررسی‌های اولیه نشان داد که هر دو ملخ در فاصله ۲٫۵ مایلی فرودگاه به حالت معکوس درآمده بودند.

در ۲۸ شهریور ۱۳۷۴ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷‏ که از تهران عازم کیش بود توسط شخصی به نام رضا جباری ربوده و نهایتا در یک پایگاه هوایی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در نزدیکی ایلات به زمین نشست.
در ۹ خرداد ۱۳۸۸، در مسیر اهواز-تهران، ۱۵ دقیقه پس از پرواز مأموران امنیت پرواز هواپیما متوجه جاسازی یک بمب دست‌ساز در داخل دستشویی هواپیما شدند و هواپیما بلافاصله در فرودگاه اهواز به زمین نشست و پس از تخلیه مسافران با تلاش مأموران، این بمب دست‌ساز خنثی شد.
۱۸ فروردین ۱۳۹۱، پرواز فوکر کیش-تهران پس از حدود یک ساعت از برخاستن به دلیل نقص فنی مجددا به فرودگاه کیش بازگشت.
در ۱۲ دی ۱۳۹۲، هواپیمای مسیر کیش-اصفهان پس از گذشت مدتی از پرواز به دلیل نقص فنی به کیش بازگشت.
در ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ پرواز کیش-یزد در حالی‌که به نزدیکی یزد رسیده بود به علت نقص فنی در پمپ هیدرولیک موتور سمت چپ مجبور به بازگشت به کیش شد.

 

منبع : کجارو